Representants internacionals i nacionals de l’àmbit del transport públic exposen els aprenentatges arran de la covid19

Representants internacionals i nacionals de l’àmbit del transport públic exposen els aprenentatges arran de la covid19

Contingut actualitzat el

L’ATM organitza el webinar “How has COVID-19 changed crisis management for transport authorities: lessons learnt”. La xarxa de transport públic de Madrid, Londres, Paris i Barcelona comparteixen l’augment de la mobilitat activa i la davallada general de la demanda com a efectes de la crisi.

Imatge de la campanya
Imatge de la campanya "Al futur s'hi arriba amb transport públic" ATM
Comparteix aquest contingut:

  • L'escenari post-pandèmic tindrà com a protagonistes la digitalització i l’enfocament a les expectatives de les persones usuàries.

L'ATM organitza el webinar "How has COVID-19 changed crisis management for transport authorities: lessons learnt" amb la participació de representants internacionals i nacionals de l'àmbit del transport públic. L'objectiu d'aquesta trobada en línia, celebrada el dimecres 21 de juliol, és compartir experiències, dialogar sobre l'actualitat i replantejar el futur que ens deixa la crisi covid19 en el sector de la mobilitat. Hi participen Laura Delgado, del departament d'Afers Exteriors del Consorci de Transport de Madrid; Emily Herreras-Griffiths, Cap de gestió de la demanda de Transports for London; Elodie Hanen, Subdirectora general de Île-de-France mobilités; i Lluís Alegre, director de Mobilitat de l'ATM de Barcelona.

La crisi de la covid19 també ha sigut un desafiament pel sector de la mobilitat. Davant de la declaració de l'estat d'emergència, la implementació de mesures aplicades per a minimitzar els efectes de la pandèmia han sigut els desafiaments de les autoritats del transport públic. Així ho explica Marta Bellera, Responsable de projectes de riscos i resiliència de l'Institut Cerdà, que convida als ponents a parlar sobre les lliçons apreses en aquesta etapa amb una perspectiva de futur, construint sobre aquelles accions que han demostrat ser més efectives en la gestió de la crisi.

Laura Delgado, d'Afers Exteriors del Consorci de Transport de Madrid, destaca l'eficiència de l'estudi de la mobilitat en temps real a través dels telèfons mòbils, realitzat per entendre el comportament de les persones usuàries. A Delgado li preocupa el finançament del sistema, ja que arran d'aquesta crisi, s'ha demostrat la seva fragilitat. A Madrid només es va poder cobrir el 43% de les necessitats econòmiques l'any 2020 i aquest dèficit va haver de ser saldat a través de la contribució governamental. La solvència del sistema de transport públic és un dels temes que, segons Delgado, hem après que s’ha de replantejar.

Des de Transport for London, Emily Herreras-Griffiths, cap de gestió de la Demanda, exposa com la importància de visionar qualsevol crisi positivament és clau, ja que per ells, per exemple, "la davallada de la demanda va ser la possibilitat d'oferir viatges més còmodes". Ells han après a saber quines dades són les més destacades i a redefinir la seva audiència, entenent quina era la informació que s'havia de donar en cada cas. Segons Herreras-Griffiths, "s'ha aconseguit que totes les organitzacions parlin de manera coherent i conjunta, realitzant les accions pertinents quan ha sigut necessari".

Tots els ponents coincideixen en les mesures d'adaptació de l'oferta, l'obligatorietat de la mascareta i el distanciament social. Elodie Hanen, subdirectora general d’Île-de-France mobilités, exposa com ells, per tal de regular les aglomeracions, van implementar uns certificats d’ús del transport públic en hora punta. L'augment de l'ús dels modes individuals i la digitalització, segons Hanen, són les mesures que han arribat per quedar-se.

Finalment Lluís Alegre, director de Mobilitat de l'ATM, declara que, des de l'ATM, s'ha construït un protocol de gestió d'emergències amb un comitè d'alerta i un altre de coordinació. Aquest grup, d'acció ràpida, pretén fer una anàlisi constant de l'actualitat per tal de donar resposta a futures crisis. Així mateix, Alegre explica que s'ha focalitzat l'atenció a totes les persones usuàries creant-se comitès per atendre les seves necessitats, tal com la comissió d'accessibilitat.

El webinar conclou amb diversos temes sobre la taula com la persistència de certes mesures i la seva viabilitat. El públic obre debat sobre la claredat dels missatges i el seu enfocament. Es posa en relleu la importància de què l’usuari sigui l’epicentre i, en aquesta línia, es conclou que la comunicació i la digitalització esdevenen, un cop més, com a eines clau per a fer front a presents i futures crisis.

Divendres, 23 de juliol de 2021

Galeria d'imatges

Documents relacionats